Üdvözlöm!

 

Tönkő Gábor

Tönkő Gábornak hívnak, a T-Jolle Kft. Ügyvezetője, végzett hajóépítő vagyok. A hajóépítést 1991-ben Antal Gábornál azaz "Patánál" kezdtem elsajátítani. Ő mára a világ talán legjobb finn-dinghi építőjévé vált, amit az őrá jellemző magas szakmai tudással és a kompromisszum nélküli minőségi munkájával ért el.

Büszke vagyok rá, hogy első lépéseimet a szakmában az Ő szárnyai alatt tehettem. 1995-ben indult az általam tervezett új 25-ös jolle program. A saját kezűleg épített ősminta majd sablonból 11 db hajó készült a mai napig. Ezek a hajók eddig 13 Magyar Bajnokságot és számtalan egyéb versenyt nyertek. Jelenleg ennek a típusnak az eltelt évek alatt szerzett tapasztalai alapján tovább fejlesztett változatán dolgozunk, melynek modernizálásától további eredményeket várunk.

Célunk hogy a jövőben a 25-ös jolle a hagyományok megőrzése mellett, de az ésszerű és a kor követelményeinek megfelelő fejlesztések mentén újra elnyerje méltó helyét hazánk és a környező országok tavainak vitorlásai közt. Szeretnénk megcélozni a fiatalabb generációt is. Fejlesztéseinkkel vonzóvá tenni számukra ezt a tradicionális hajóosztályt mind a versenyzés mind a túrázás szempontjából.

Eddigi hajóépítő tevékenységem alatt elkészítettem még a Jakab Gyula által tervezett 30-as jolle ősmintáját és sablonját valamint néhány kész hajót. Sajnos méltatlanul kis érdeklődést váltott ki ez a főleg túrázásra de versenyzésre is alkalmas hajó mely a Balaton legnagyobb schwertes hajótípusa. Ezenkívül rövidebb ideig együtt dolgoztam Berzsenyi Zoltánnal (Doki) akivel jó néhány Elliott 770-est, és pár 960-ast készítettünk el.

Sikerült jó kapcsolatot kiépítenem a svájci Josef Steinmayerrel akinek, a műhelyében számos, ma már elismert Magyar hajóépítő (Antal Gábor, Paulovits Dénes, Cittel Lajos, Berzsenyi Zoltán) tanult, dolgozott pályafutása elején. Én is ott ismerkedtem meg már a 90-es évek elején az akkor még Magyarországon nem nagyon ismert epoxy-vákuum technológiával, mely nélkül manapság (a szénszállal kiegészülve) nem képzelhető el modern hajóépítés.

Szakmai fejlődésem következő jelentős állomása az "Alma materbe" való visszatérés során, azaz a Pata-műhelyben újra eltöltött idő alatt elsajátítottam az epoxy-carbon pre-preg árbocgyártási technológiát is. Majd 2004-ben megfelelőek voltak a körülmények ahhoz, hogy a T-Jolle Kft megalapításával ...